VAB-dag 2 november 2007 op Urk

Programma VAB-dag thema VIS
op Urk op 2 november 2007

9.15 –   9.30 uur  Ontvangst op de excursiebedrijven.
               9.30 uur  Start excursie
11.15 – 12.00 uur  Mogelijkheid om te voet Urk te verkennen onder leiding van een gids.
             12.30 uur   Lunch
14.00 – 14.45 uur  Vergadering
Voor diegenen die niet vergaderen begint om ongeveer 14.00 uur het middagprogramma met de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan een museum.

15.00 – 16.00 uur Eerste ronde workshops
16.15 – 17.15 uur  Tweede ronde workshops
17.15 uur   Borrel
18.15 uur   Diner
Rond 21.30 uur Einde VAB-dag 2007

Ochtendprogramma

We hebben, zoals gebruikelijk, in het ochtendprogramma een leuke en leerzame excursie. Dit keer zijn we welkom bij twee visverwerkende bedrijven. Te weten: Northseafood Holland b.v. en Neerlandia-Urk B.V. , beide visverwerkers pur sang. Vis betekent wel vroeg opstaan. De rondleidingen beginnen om 9.30 uur. Voor de mensen die niet vroeg op willen staan of na de VAB-dag willen overnachten in Urk de volgende informatie:
Alle hotels heten pensions in Urk.en kunnen gevonden worden via de site van www.touristinfourk.nl (tel: 0527-684040). Deze pensions kunnen rechtstreeks of via touristinfo geboekt worden.

Northseafood Holland b.v.

Northseafood is een bedrijf dat grote volumes diepgevroren platvis levert in consumentenverpakking, voor het merendeel schol. Een eindproduct van uitstekende kwaliteit en op maat, aan klanten in heel Europa.
Op hun website (www.nsf.nl) omschrijven zij de activiteiten in hun fabriek als volgt:
Northseafood is een fabriek die een eindproduct aflevert. Wij zeggen: een Productiebedrijf Plus.

Van inkoop tot levering gebruiken wij onze kennis van het basisproduct – platvis – en onze know how van een hoogstaande verwerking. Levertijden van binnen één week – van visvangst tot vervoer – zijn daarom mogelijk.

NSF is vooruitstrevend en denkt mee in productontwikkeling. Dat brengt ons samen met de klant tot innovatieve productielijnen. Zoals de schol alla mugnaia/à la meunière voor de Italiaanse en Franse markt, in bloem met peterselie, citroensap en specerijen met een laag roomboter. Of vismarinades met diverse specerijen en gepaneerde schol in een verpakking waarvan de crum per klant en land varieert van samenstelling en fijnheid.

Neerlandia-Urk B.V.

Dit is een ultramodern visverwerkingsbedrijf, dat over de hele wereld verse en diepgevroren vis levert. De directeuren van dit familiebedrijf de heren Albert en Herman Romkes geven op hun website aan dat zij graag gastheren zijn voor eenieder die eens een kijkje in het bedrijf wil nemen. Wij gaan natuurlijk graag op deze uitnodiging in.
Op hun website (www.neerlandia.com) geven zij een leuke introductie van hun bedrijf.

NEERLANDIA-URK verwerkt 130.000 kg vis per week. Het legt een geweldige druk op ons om die grote hoeveelheid dagelijks voedsel in perfecte staat bij de consument op het bord te krijgen. Dankzij onze inkoop en ervaring in visverwerking kunnen we elke vis leveren, heel of gefileerd, in grootverpakkingen of consumentenverpakkingen, vers of diepgevroren.
Ons standaardassortiment bestaat uit: Platvis (Tong,Schol,Tongschar,Bot,Tarbot,Griet,Schar)Rondvis (Schelvis,Kabeljauw, Tonijn, Zwaardvis,)Schaaldieren (Garnalen, Kreeft, Krab, Mosselen)

Stegentocht (Wandeling)

We gaan er natuurlijk van uit dat het op 2 november prachtig weer is, daarom hebben we er voor gekozen om na de excursies een mooie wandeling door Urk op het programma te zetten. De wandeling wordt stegentocht genoemd, waarom? Urk was vroeger een eiland. Alles moest op een zo klein mogelijke ruimte gebouwd worden. Vandaar dat de huizen in het oude gedeelte van Urk klein en smal zijn. Daartussen zijn nauwe stegen (ginkies). Onder leiding van een gids gaan we door deze steegjes een tocht maken. Langs de vele monumenten toont de gids Urk zoals u het nog nooit gezien hebt! Zeker de moeite waard.
Wanneer u niet deel wilt nemen aan de wandeling bent u alvast welkom in restaurant
’t Achterhuis. Uiteraard kunt u ook van de gelegenheid gebruik maken om zelf Urk te verkennen.

Middag programma in restaurant ’t Achterhuis

In dit restaurant zullen wij genieten van een heerlijke lunch. Onze jaarvergadering houden en de workshops. (zie dit nieuwsbericht voor meer informatie over de workshops) Na dit leermoment is het tijd voor de nodige ontspanning, met een lekker drankje kunnen we weer even bij praten. Ondertussen wordt het buffet voor ons klaar gezet, en sluiten we de dag af met een smakelijk diner.